Friday, July 15, 2011

nenek bagi seringgit.suke tak?

dulu mase balik kampung zaman budak-budak memang suke..excited gile..bukan sebab ape,otak pon tak pikir sangat pasal belajo..hidup pikir nak maen je..lagipun pergi sekolah belajar tambah tolak darab bahagi..nombor memang tak lari jauh dah..123456890 je..tambah pulak depan umah nenek aku pak cik aku bukak kedai runcit..tak cukup duit Malaysia,duit Singapore aku gune buat bayor kat situ..haha..sebab dalam hati dah ade pemikiran,alaa dengan anak sedare pon takkan berkira..duit Singapore pon bernilai jugak..

paling aku ingat,klo hari jumaat,sebelum nak pegi masjid..kompem dapat duit..gembira-gembira jugak,tapi lepas dapat nenek pon pesan

"nah ambik seringgit..jangan lupe buat masuk dalam tabung masjid"

"baiklah nek"

ingat-ingat balik,baik dan lembut betol cara nenek aku ngajor cucu..nak ajor cucu-cucu yang berderet menderma,tapi pakai duit die..mintak doa biar melekat sampai ke tua jugak laa..

sampai la untuk solat jumaat tadi,ade kem untuk budak skolah kot kat skolah tepi rumah aku ni.jadi ramai jugak laa budak-budak skolah ni kat depan ak tadi..aku tengok je laa..bagus tu memang bagus dah,tapi paling bagus bile da habis solat tu,aku dengar ade yang cakap

"weh,tabung mane tabung?"

pastu nampak laa diorang keluarkan duit masuk tabung..teringat laa aku cerite lame aku ni..Alhamdulillah,budak-budak zaman ni tak kedekut menderma.Mat Bangla buat bangunan pon suka menderma jugak..indah suasana sebelum Ramadhan menjelma..

ini nenek kene bagi 2 ringgit..singgit masuk tabung masjid,singgit lagi beli jajan

***bukan senang nak tengok budak-budak darjah 6 celup poket,ambik seringgit kluo duit masuk tabung..
OK DA SELESAI BACE,NAK KOMEN BOLEH,NAK LIKE PON BOLEH

www.tips-fb.com

4 comments:

Puteri Iqa Izyan said...

bagus nenek aku sbb kecik2 dah ajar mcm tu. =))

Mohamadazhan.com said...

memori lalu...harap sempat rasa nikmat ramadhan akan datang..amin

Nur-Za Marlyana Mohd Kamal said...

nenenk xpnah ajar pun. tp nenek ajak pegi smayang je. hehe

jaya jr said...

iqa:hmm,nenek memang terkenal dengan sikap pemurah....lagi-lagi mase musim raye yang dah nak menjelma ni ..huuu

azhan:insyaAllah,same-same kite doakan..amin..ramadahan al-mubarak

zama:ajar sembahyang pon bagus jugak..boleh bagi pahale kat nenek selagi tak tinggal sembahyang..huhu