Sunday, February 26, 2012

manusia kalah dengan haiwan melainkan ada akal


bila mana Allah mendengar kite menjadi pekak,bila mana Allah bercakap kite menjadi bisu,bila mana Allah melihat kita menjadi buta..begitulahhina dan lemahnye kite sebagai manusia..tiada sedikit pon hak untuk kita langgar perintah Allah..

tanpa kita sedar sebenarnye kite lebih lemah daripada haiwan..jika dibandingkan dengan lembu,mahupon kambing,lembu dan kambing ni tak pernah mengalami masalah penglihatan..tak pernah kite lihat kambing atau lembu pakai cermin mata..nak dibandingkan kelajuan manusia,kucing berlari lagi laju daripada manusia..apatah lagi cheetah..nak dibandingkan kekuatan manusia,gajah dan badak sumbu lagi gagah daripada manusia..nak dibandingkan penglihatan manusia,penglihatan belalang lagi hebat dariapda manusia..nak dibandingkan pendengaran manusia pendengaran serigala lagi jauh lebih hebat daripada manusia..

cuma yang membezakan manusia dan haiwan ialah akal..dengan akal manusia boleh mengawal haiwan..dengan akal manusia boleh buat teknologi..dengan akal manusia boleh masuk syurga..dengan akal manusia boleh masuk neraka..

***semalam pergi ke Rawang sebab Ustaz Azhar Idrus bagi kuliah kat situ..tak jauh pon Gombak ngn Rawang..setengah jam je..banyak jual CD,buku,baju,stiker..rambang mata tengok..kalah pegi Danau Kota..hehe
OK DA SELESAI BACE,NAK KOMEN BOLEH,NAK LIKE PON BOLEH

www.tips-fb.com

4 comments:

Rossy Brown. said...

betul betul :)
hehe. manusia dan haiwan tak da beza kecuali akal :))

[k]o{q}i[n] said...

tp ramai manusia yg perangai mcm binatang dh skang ni

EyanaNoorAzlan said...

bestnya leh jumpa Ustaz Azhar secara live..teringin sgt..

jaya jr said...

rossy brown:hehe..baru pesan lepas UAI bgtau aritu

koqin:tu laa masalah die..kene amar ma'ruf nahi mungkar

eyana:hmm,boleh laa rase aura UAI klo face to face..semoga dapat peluang tu.hehe