Skip to main content

#18 Ramadhan | agama bangsa negara

M : assalamualaikum.

C: wa'alaikumussalam.

M: mu jual mende ning?

C: ooh,gitu aa..bukok kedai kecik-kecik jual cat,baru nk tepek iklan.

M: kedai mu kat ane?mane tau aku nok cat umoh raye ni,bleh singgoh

C: haha,molek ah tu..ambik kad ning..mende-mende mu talipong aa.

M: oKoK..doh kedai mu ni sape jage?

C: bini aku jage,JANET..

M: hah??JANET??mu cine tapi mu jawab salam gok..aku ingat mu melayu

haha,cerite cine jawab salam..duk kat Kuala Terengganu ni,klo cine tu muke tak berapa nak cine,kompem kite ingat die melayu..sebab loghat cine memang takde bunyi langsung klo diorang bercakap..same laa ngn Kelantan..tapi aku macam respek jugak laa cine-cine ni..orang ganu pon ade yang tak pandai cakap loghat ganu..mentang-mentang duk KL lame,duk ganu pon order teh O'ais..hampeh tol..teh O'peng laa brader.

***aku pakai melayu je..tapi kene pikir jugak,melayu skang ni hanya pada title bangsa sahaja..Alhamdulillah,majoriti melayu kite adalah Islam..kite sebut melayu kite tau orang tu Islam..tapi skang ni?ke mana pergi agama?tu kene cek statistik sendiri..melayu murtad berleluasa..mintak jauh anak bini sedare mare sahabat handai daripada perkara ini..amiiin..agama yang dipandang disisi Allah.bukan bangsa..agama dahulu kemudian diikuti bangsa..


Comments

Eye_nee said…
Tidak pandai bersyukur SEGELINTIR bangsa Melayu hari ni bro...
Chuu Muqhlis said…
mintak dijauhkaan kes murtad2 nih..
*baru aku tahu..teh openg rupenye..
tp eja O`peng. kenapa ade (') mcm ade bunyi qalqalah yek? LOL..ce ajar sikit xD
syasya said…
huhu mintak dikuatkan iman..dan jauh dari murtad. itu cine terengganu..ade kawan cine melaka..makan pedas hehe lagi kuat makan pedas dari kite hehe
Mek Nab said…
Allahuakbar...
mintak d jauhkn...
Anonymous said…
tula...dulu kecik2 xnk pergi sek agama...bila da besau melahirkan keturunan2 yg xkenal agama...dok ckp psl agama no 1...bla bla bla...smbhyg xjugak...
jaya jr said…
koqin:ni ustaz azhar yang kate..maunye tak betollhaha

eyenee:tu laa..puase2 pon duk berjemur tengah panas pegang sepanduk..baik laa tido berehat jage rumah

chuu:semoga dilindungi semuanya..haha o'peng saje je ade ' ..namak ade kedai tulis camtu..yang betolnye tak tau laa camne..hik3

syaysa:moga-moga terlindung laa kite dari perkara tersebut..huhu..cina melaka tu mesti hobi die pusing2 melake sebab nak test asam pedas mane paling meleleh..kui

are-inn:amin..semua skali kite jage..hubungan dengan Allah,hubungan dengan manusia..sejahtera hidup =)

dieabella:klo yang tak pergi sekolah agama tu satu hal dah..tapi ade jugak yang jenis pegi skolah agama yang cakap macam tak pegi sekolah agame..lagi laa bengang..adoi
Umie Nadhirah said…
org sekarang ni. senang-senang je nak murtad..
Chuu Muqhlis said…
xpe lah disebabkan kau dah ajar ada ' ,so aku turutkan je hahaha
ramai sangat yang murtad sekarang kan.. hmmm..
Cik Purple said…
eh.. sama lak, sabah pun panggil teh o'peng.. tp sini sebut ping.. :)

Popular posts from this blog

lu sakai

aku x suke orang perasan kaye..klo kaye sangat beli smue aset israel,yahudi tolong umat islam palestin khususnye dan secara am umat islam seluruh dunia..

about me kene duduk atas

hari ni,malam ni update berkisar pasal jantina..apesal pulak jantina..sebab ade slah faham mengenai jantina owner friendstop aka jaya jr..macamane boleh jadi macam ni??susah pak cik nk expelen..huhu..ade beberape faktor kot.. warna blog :aku suka warne yang terang2(++ ade button)..belang2 pon ok jugak..hehe..biase warne yang sinonim ngn pempuan warne pink..x pon warne lembut macam ungu violet ke,biru turqoise k..tapi warne2 tu satu pon xde kt blog aku kedudukan about me :mungkin salah aku jugak kot..aku letak mnde tu bawah sangat..xde laa bawah..tengah2..pastu gambar nye pon kecik je..mugkin ade yg x perasan..skang ni da up naek atas.. nama :aku rase jaya jr tu da melambangkan macam lelaki..adoyai..x rock aa mcm ni..haha..name ni same ngn jersi futsal aku..kebetulan ade kawan buat name 'MEDE JR'..aku ikut jadi JAYA JR..hehe so penjelasan telah dibuat..tiada keraguan,tiada kepalsuan bahawa JAYA JR ialah lelaki maskulin..hehe,maskulin ke aku??aku hentam je..haha..assalamualaikum ...

reunion lagi

ni reunion untuk kali ke berape,aku pon x sempat nak bilang..tapi yg pasti,aku pergi kali ni sebab nak jage hati member2 sebab aku da x pergi reunion awal cuti skola aritu sebab balik kampung..brape kali mau reunion daa..aku pon x paham..sebab friendship kitorang power tahap maksima kot..kah3... kali ni sepcial sikit sebab kite buat kat pantai..pastu member2 yang berjaya dikumpul agak ramai..dekat 30 org jugak..buat BBQ tu biase laa..tp special sikit kali ni buat tepi pantai..pantai ni agak jauh jugak dengan umah aku..tp xpe,aku yakin dengan kemampuan charade usang ku ntuk sampai ke sana..haha..samapi laa ke sane..ak x bawak bekal pape..bawak baju sehelai dua,sedikit sebanyak duit pastu gitar satu.. sampai sane da stat bakar2..khemah pon da pasang..memang feel mcm picnic aa..makan,minum,sembang..tu je keje..mandi pantai petang2 area pukul 6..haha..bes..tp picnic x dapat membelakang world cup..sampai mase,kedai terpaksa dicari nak tengok korea lawan argentina..lepas tu sambung picnin la...